Ewangelia na dziś – 26 września 2025 |Psalm.Komentarz biblijny

 Słowo Boże na 26 września 2025: Mesjasz na krzyżu


Dzisiejsza liturgia stawia nas w obliczu największej prawdy wiary: prawdziwy Mesjasz to Mesjasz
cierpiący.
Prawdziwa wiara to nie tylko wyznanie, ale podjęcie drogi, która prowadzi przez krzyż. Po wspaniałym wyznaniu Piotra Jezus zapowiada swoją mękę. Te teksty łączy jedno przesłanie: Bóg nagradza zaangażowanie, nawet jeśli plony wydają się skromne. Twoja wiara nie polega na wygodzie, ale na odwadze, by iść za Jezusem aż do końca.

1. Pierwsze czytanie (Ag 1, 15b–2, 9)

Z Księgi proroka Aggeusza

„A teraz mówi Pan Zastępów: Zważcie dobrze na swoje postępowanie! (…) Bo choć siejecie obficie, plony macie lichy, choć przyjmujecie pokarm, lecz nie sycicie się; pijecie, lecz nie gaśnie pragnienie; okrywacie się, lecz się nie ogrzewacie. (…) Ja zaś poruszę niebiosa i ziemię, morza i suchy ląd, i poruszę wszystkie narody; przyjdzie też całe bogactwo narodów, i Ja wypełnię chwałę tego domu — mówi Pan Zastępów.”

2. Psalm responsoryjny (Ps. 43 (42), w. 1–4)

„Bóg jest dla mnie ucieczką i mocą, obrońcą w trudnościach… Dlatego będę się radował w Bogu, moim zbawcy… … Odsuń ode mnie fałszywe świadectwo i przestępców — są to jacyś potężni, a ja szukam Twego oblicza, Panie.”

 Refren: „Zaufaj Panu, On jest twoim Zbawcą”.

Pełny tekst Psalmu dostepny jest tagże  Biblia Tysiąclecia online.

3. Aklamacja przed Ewangelią

„Alleluja, alleluja, alleluja – Syn Człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono, ale aby służyć i oddać życie na okup za wielu”. (por. Mk 10, 45)

4. Ewangelia według św. Łukasza (Łk 9, 18–22)

„Gdy Jezus był sam, modlił się; a gdy uczniowie byli przy Nim, zapytał ich: ‹Za kogo Mnie uważają tłumy?›… On im rzekł: ‹Wy zaś za kogo Mnie uważacie?› Odpowiedział Piotr: ‹Za Mesjasza Bożego›. Lecz On — ostrzegł ich —: ‹Trzeba, by Syn Człowieczy wiele wycierpiał… będzie odrzucony… a po trzech dniach zmartwychwstanie›.”

Komentarz merytoryczny: Od wiary w Mesjasza do podjęcia krzyża

Dzisiejsza liturgia ujawnia, że wiara to proces, który prowadzi od powierzchownego zrozumienia do głębokiego zaangażowania.

  1. Od komfortu do budowy. Prorok Aggeusz kontynuuje swoje przesłanie z wczorajszego dnia. Lud był zadowolony z własnej wygody, podczas gdy Boży dom był w ruinie. Bóg obiecuje jednak, że jeśli ludzie zaczną budować, On ich nagrodzi. Prorok Aggeusz ostrzega nas, że wygodna wiara, która nie angażuje się w sprawy Boże, prowadzi do pustki i frustracji.

  2. Nadzieja w trudnościach. Psalm 43 jest modlitwą człowieka, który jest prześladowany. Mimo trudności psalmista pokłada nadzieję w Bogu i wyznaje: „Zaufaj Panu, On jest twoim Zbawcą”. Ta ufność w obliczu cierpienia to klucz do zrozumienia Ewangelii.

  3. Prawdziwe wyznanie, bolesna prawda. W Ewangelii Piotr dokonuje fundamentalnego wyznania wiary: „Ty jesteś Mesjaszem Bożym”. Lecz natychmiast po tym Jezus burzy ich wyobrażenia o potężnym, ziemskim królu. Zapowiada swoją mękę, odrzucenie i śmierć. To przypomnienie, że bycie Mesjaszem oznacza cierpienie, a podążanie za Nim oznacza gotowość do podjęcia własnego krzyża. Prawdziwa wiara to nie chwalebne wyznanie, ale przyjęcie trudnej drogi.

  4. Święci Kosma i Damian, wzór heroicznej wiary. Wspomnienie tych dwóch męczenników uświadamia nam, że droga za Jezusem może kosztować życie. Oni nie uciekali od cierpienia, ale przyjęli je z miłości. To przykład heroicznego zaufania, o którym mówi dzisiejszy psalmista.


Modlitwa dnia

Panie Jezu, Mesjaszu Boży, dziękuję Ci za Dar Twojej tożsamości: za to, że jesteś Tym, który jest, który cierpi i zmartwychwstaje. Pomóż mi nie uciekać przed wyzwaniami, które niesie Twoja droga — daj odwagę, by słuchać Twoich zapowiedzi i iść za Tobą, również wtedy, gdy droga prowadzi przez krzyż. Udziel mi łaski wytrwałego zaufania i stałego budowania Twojego domu — w moim sercu i we wspólnocie. Amen.


Podsumowanie: Zaufanie, które prowadzi na krzyż.

Dzisiejsza liturgia (Ag 1, Ps. 43, Łk 9) to spójne przesłanie: prawdziwa wiara wymaga podjęcia zobowiązania, które wykracza poza wygodę i łatwe wyznanie. Polega na tym, że idziesz za Jezusem, Mesjaszem na krzyżu, ufając, że On – i tylko On – jest twoim Zbawcą.

Komentarze