Ewangelia na dziś – 20 października 2025 (Łk 12, 13–21). Pułapka chciwości i życie wieczne. Komentarz Biblijny i Modlitwa.

 Słowo Boże na 20 października 2025: Pułapka chciwości i życie wieczne. 


 Przeczytaj Ewangelię na dziś (Łk 12, 13–21). Jezus mówi: „Uważajcie na chciwośćżycie nie zależy od mienia”. Przypowieść o bogaczu, który gromadzi skarby dla siebie, a nie jest bogaty wobec Boga. Czytania: Rz 4.

Dzisiejsza liturgia stawia przed nami fundamentalny wybór: zaufanie Bogu (jak Abraham) czy poleganie na bogactwie (jak głupiec z przypowieści). Jezus stanowczo odmawia bycia sędzią w sprawach majątkowych i kieruje uwagę na to, co najważniejsze: życie człowieka nie zależy od jego mienia. Prawdziwą miarą wartości jest bycie „bogatym wobec Boga”.

1. Pierwsze czytanie (Rz 4, 20–25)

Z Listu św. Pawła do Rzymian — Wiara jako sprawiedliwość

„Abraham nie okazał wahania co do obietnicy Bożej, lecz wzmocnił się w wierze i był przekonany, że Bóg może uczynić, co obiecał; dlatego też zostało mu to poczytane za sprawiedliwość. A nie tylko dla niego to zostało zapisane, lecz także dla nas — którym zostanie poczytane, gdy uwierzymy w Tego, który wskrzesił Jezusa Pana naszego z martwych. On został wydany za nasze grzechy i został wzbudzony dla naszego usprawiedliwienia.”

2. Psalm responsoryjny (Ps. 33 (32)) [skrót]

Refren: „Pan daje słowu swemu moc i wypełnia je”.

„Wywyższa Pan mocą swojego ramienia; rozrzuca pyszniących się zamysłem serca. Spojrzał z nieba, zobaczył wszystkich ludzi; zrozumiał, że nie ma nikogo mądrego, kto by Go szukał. Ja zaś w zaufaniu czekam na Pana…” 

Pełny tekst Psalmu dostępny jest także  Biblia Tysiąclecia online.

3. Aklamacja przed Ewangelią (Mt 5, 3)

„Alleluja, alleluja, alleluja. Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy królestwo niebieskie”.

4. Ewangelia według św. Łukasza (Łk 12, 13–21)

„Głupcze! Jeszcze tej nocy zażądają twojej duszy”

Ktoś z tłumu rzekł do Jezusa: „Nauczycielu, powiedz mojemu bratu, żeby się podzielił ze mną spadkiem.” On mu odpowiedział: „Człowieku, któż Mię ustanowił nad wami sędzią albo rozjemcą?” I rzekł do nich: „Uważajcie i strzeżcie się wszelkiej chciwości, bo nawet gdy ktoś opływa we wszystko, życie jego nie jest zależne od jego mienia.” Opowiedział im też przypowieść: „Pewien zamożny człowiek obrodził dobrze pole… I rzekł: ‹Tak zrobię: zburzę moje spichlerze, zbuduję większe… i powiem sobie: Masz wielkie zasoby złożone na długie lata; odpocznij, jedz, pij i używaj!› Lecz Bóg rzekł do niego: ‹Głupcze! Jeszcze tej nocy zażądają twojej duszy od ciebie; komu więc przypadnie to, co przygotowałeś?› Tak dzieje się z każdym, kto gromadzi skarby dla siebie, a nie jest bogaty przed Bogiem.”

Komentarz merytoryczny: Dwie Logiki Życia.

  1. Chciwość jako Choroba Serca. Jezus odmawia zajęcia się sprawą spadkową, by skupić się na korzeniu problemuchciwości (pleoneksia), czyli nienasyconej żądzy posiadania. Ta żądza zaciemnia perspektywę i sprawia, że człowiek zaczyna mierzyć wartość życia i bezpieczeństwo mieniem, co Jezus natychmiast koryguje: „życie jego nie jest zależne od jego mienia”.

  2. Dramat „Głupca”. Przypowieść ukazuje dramat człowieka, którego myśli krążą wyłącznie wokół „ja” i „moje”. Zamożny człowiek planuje tylko dla siebie: „moich zbiorów”, „moje dobra”, „powiem sobie”. W jego planach nie ma miejsca na Boga, bliźniego ani wieczność. Bóg nazywa go „Głupcem” (afron), ponieważ jego logika jest bezsensowna z punktu widzenia wieczności – całe jego zabezpieczenie skończy się tej nocy.

  3. Być Bogatym Wobec Boga. Ostatnie zdanie daje klucz: „Kto gromadzi skarby dla siebie, a nie jest bogaty przed Bogiem”. Bycie bogatym wobec Boga oznacza inwestowanie swojego życia i dóbr w Królestwo:

    • Wiarę (jak Abraham w Rz 4), która jest naszą sprawiedliwością.

    • Miłość i sprawiedliwość – używanie majątku dla potrzeb bliźnich.

    • Pokorę (jak błogosławieni ubodzy w duchu w Aklamacji). Bóg pragnie, abyśmy gromadzili skarby niezniszczalne, te, które nie zostaną zabrane tej nocy.

  4. Usprawiedliwienie kontra Pycha. Pierwsze czytanie przypomina: Abraham był bogaty wobec Boga, ponieważ uwierzył obietnicy, a nie bogactwu. Jego wiara była poczytana za sprawiedliwość. Logika bogacza jest odwrotna – polega na własnej sile i gromadzeniu, co Psalm nazywa „pysznieniem się zamysłem serca”.


Modlitwa na dziś

Panie Jezu, Ty, który zostałeś wzbudzony dla naszego usprawiedliwienia, pomóż mi nie polegać na moim mieniu i zabezpieczeniach. Uczyń moje serce wolnym od chciwości. Spraw, abym był bogaty wobec Ciebie – w wierze, miłości i dzieleniu się. Niech moje życie będzie świadectwem, że Twoje Królestwo jest moim największym skarbem, którego nikt mi nie zabierze. Amen.


Podsumowanie: Skarb, którego nie da się zgromadzić.

Dzisiejsza liturgia (Rz 4, Ps. 33, Łk 12) ostrzega: życie, które opiera się wyłącznie na gromadzeniu, jest skazane na porażkę i nazywane jest „głupotą”. Prawdziwa wartość pochodzi z wiary i zależności od Boga. To ona czyni nas bogatymi wobec Niego – a to bogactwo nie może zostać utracone tej nocy, gdy zażądają naszej duszy.

Komentarze